Hvad vil det sige at være en servicevirksomhed?

Når man driver virksomhed, driver man også en bestemt type virksomhed. Typen af den virksomhed du driver, bestemmes ved at kigge på virksomhedens daglige aktiviteter og mål. Der findes som udgangspunkt tre forskellige typer virksomheder:

  • Handelsvirksomheder
  • Produktionsvirksomheder
  • Servicevirksomheder

Handelsvirksomhederne drives ved at sælge andres varer videre. Det kan for eksempel være supermarkeder eller en anden form for detailhandel. Produktionsvirksomheder er kendetegnet ved de virksomheder, der har en vareproduktion i virksomheden. En servicevirksomhed tilbyder services og tjenesteydelser til deres kunder. Typisk sælger produktionsvirksomhederne deres varer videre til handelsvirksomhederne.

Hvilke typer servicevirksomheder findes der?

En servicevirksomhed er en virksomhed, hvor det er den individuelle medarbejder, der udfører en bestemt type service eller tjeneste overfor kunden. Denne kunde kan både være en B2B kunde eller en B2C kunde. Det kan for eksempel være varmepumpeservice, ejendomsservice, haveservice eller noget helt andet, som for eksempel it-service. Det betyder altså, at en servicevirksomhed ikke har en fysisk vareproduktion da virksomhedens vare er den service, medarbejderen yder. Hvis din virksomhed producerer fysiske varer eller sælger andres varer videre, er din virksomhed enten en produktionsvirksomhed eller en handelsvirksomhed. Hvis din virksomhed derimod sælger en ydelse, er det en servicevirksomheder. Mange servicevirksomheder har, ligesom de andre typer virksomheder, brug for et godt overblik. Det er bare ikke altid lige så nemt for servicevirksomheder som er det for eksempel er for handels- og produktionsvirksomheder. Specielt de virksomheder, der er i servicebranchen, hvor der heller ikke er meget materiel medarbejderen har med sig. Derfor har ServiceStyring besluttet sig for netop at gøre hverdagen nemmere for de virksomheder, der dagligt arbejder i servicebranchen – både for ejer, medarbejder og kunde.

Hvordan bliver hverdagen nemmere?

Måden hverdagen bliver nemmere på med ServiceStyring, er gennem et specialudviklet digitalt planlægningssytem. Her kan du både spare en masse spildtid, men du kan for eksempel også spare en masse brændstof. Planlægningen i virksomheden bliver nemmere gennem det digitale system frem for det analoge eller gennem systemer, der ikke specifikt henvender sig til servicebranchen. En ekstra gode ved systemet, der er specialiseret til virksomheder i servicebranchen er, at du og dine medarbejdere inde i systemet kan få optimeret jeres ruteplanlægning.

Er du i en flise- eller overfladebehandlingsbranche, kan ServiceStyrings planlægningssytem også være noget for dig.

Hvad kan et digitalt planlægningssystem gøre for min virksomhed?

Et digitalt planlægningssystem kan på mange måder gøre din og dine medarbejderes hverdag meget nemmere. Først og fremmest kan din virksomhed spare en masse tid i forhold til det administrative arbejde. Meget af jeres drift bliver automatiseret og efter alle data er tastet ind, kommer jeres drift og planlægning til at køre på skinner.

Min virksomhed er ikke en servicevirksomhed – kan jeg stadig bruge ServiceStyring?

ServiceStyring er specialiserede i servicebranchen. Det betyder dog ikke, at en håndværksvirksomhed også kan få gavn af ServiceStyrings system.

Her kan du læse mere om, hvilke brancher vi primært henvender os til. På vores facebookside, kan du også holde dig opdateret om, hvad der sker hos os.

Hvad er du på udkig efter?

Ræk ud til os - der findes svar på dine spørgsmål